di 09 mrt.

BIDETDOUCHE: CEO WERD ONDERNEMER IN VOLLE CORONATIJD

Na een succesvolle carrière als manager en CEO in de Limburgse bedrijfswereld startte Philip Lewandowski onlangs zijn eigen zaak in Lommel, in volle coronatijd. Specialiteit: Japanse toiletten. Of anders gezegd: hij lost nog steeds de shit op, maar dan een tikkeltje anders…

Philip, burgerlijk ingenieur van opleiding, was jarenlang actief voor Limburgse bedrijven zoals Melotte, Nitto Europe, Weldimo en Grafityp. Als manager en CEO stuurde hij mensen aan en dokterde hij strategieën en operationele plannen uit.

Philip Lewandowski, kersvers zaakvoerder van Bidetdouche: “Na vele jaren te hebben gebroed op een zakelijk idee, heb ik eindelijk de stap naar een eigen onderneming gezet.” De basis voor het nieuwe bedrijf werd gelegd toen Lewandowski nog actief was voor de Japanse multinational Nitto. “Bijna 20 jaar geleden leerde ik in Japan het douchetoilet kennen en nam deze ervaring mee naar huis. Zowel ikzelf, als mijn directe omgeving, begrepen niet waarom deze systemen in Europa bijna onvindbaar waren. Ons toiletgebruik is een onderwerp waar weinig over gesproken wordt, maar de coronacrisis heeft ons opnieuw gewezen op diepgewortelde gewoontes, zoals het gebruik van toiletpapier. Nota bene zowat het eerste product dat niet meer in de rekken was te vinden bij de start van de coronacrisis.“

Philip Lewandowski vindt het Japanse toilet, waarbij de billen worden gespoeld met water en daarna met warme lucht gedroogd, een veel beter alternatief. “Niemand denkt eraan om zijn handen te wassen met papier, want echte hygiëne vergt water. Qua gezondheid geeft dit meer comfort en een fris, zuiver gevoel. Daar komt nog bij dat voor de productie van toiletpapier en doekjes, jaarlijks miljoenen bomen geveld worden, afvoerbuizen verstopt raken en dit zorgt voor problemen bij waterzuiveringsinstallaties.

En dus opende hij eind juni vorig jaar in volle coronacrisis in Lommel de zaak Bidetdouche. “Ik vond de tijd rijp om mijn steentje bij te dragen in de promotie en de groei van dit innovatief product”, aldus Philip Lewandowski. “Ik heb daarbij gekozen voor een multimerken-strategie, waarbij zowel de eindconsument als de professionele markt de hele range van modellen in verschillende prijsklassen kunnen ontdekken. In het Experience Center hebben we een 40-tal douchetoiletten geïnstalleerd, die met alle functionaliteiten kunnen getoond worden. Dit is uniek in België en bijna onbestaande in Europa.”

KLIK voor meer positieve verhalen