wo 24 sep.

VKW-standpunt bij het Vlaamse begrotingsakkoord

De Vlaamse Regering bereikte afgelopen weekend een begrotingsakkoord in aanloop naar de Septemberverklaring van minister-president Diependaele. Het akkoord legt sterk de nadruk op besparingen om de Vlaamse begroting tegen 2027 opnieuw in evenwicht te brengen.

VKW benadrukt al jaren het belang van budgetdiscipline en het beteugelen van de recurrente uitgaven. In die zin kan het enkel toegejuicht worden dat publieke middelen worden getoetst aan de reële toegevoegde waarde die ze opleveren voor de toekomstige welvaart.

Bedrijven in ademnood

Maar een toekomstgericht beleid vergt meer. Onze ondernemingen, de echte motor van die welvaart, kampen vandaag met een uitzonderlijk moeilijke economische context. Vooral industrie en exportbedrijven worden zwaar getroffen, zoals recent nog duidelijk werd in de jongste cijfers van onze TOP500.

De structurele problemen zijn ernstig: een fundamenteel concurrentiekrachtverlies en een productiviteit die eerder daalt dan stijgt. Dat moet ook een Vlaamse prioriteit zijn. In het huidige akkoord missen we echter de ambitie om hier krachtdadige antwoorden op te formuleren en economische groei centraal te stellen.

Nood aan moedige hervormingen

Er is nú nood aan moedige keuzes die onze bedrijven opnieuw zuurstof geven. VKW pleit voor een krachtig en toekomstgericht Vlaams industriebeleid dat:

  • vergunningsprocedures drastisch versnelt,
  • de energiekosten voor de industrie concreet aanpakt,
  • substantieel investeert in cruciale infrastructuur,
  • en innovatie stimuleert door de zware regeldruk terug te dringen.

Positieve elementen, maar ook pijnpunten

De intentie om werken te blijven belonen, het elektriciteitsnet te versterken en het vergunningenbeleid te vereenvoudigen, zijn stappen in de goede richting. Ook de sterke inzet op de Einsteintelescoop als toekomstproject voor Vlaanderen en motor van groei en innovatie juichen we toe.

Daarnaast blijft het vrijwaren van een gunstige regeling voor de overdracht van familiebedrijven essentieel voor ons KMO-weefsel.

Tegelijk moeten we kanttekeningen maken. Het opnieuw optrekken van de kilometerheffing voor vrachtwagens is in feite een verhulde belastingverhoging. Ze treft niet alleen de transportsector, maar alle Vlaamse bedrijven die in moeilijke omstandigheden competitief willen blijven. VKW vraagt minstens dat de opbrengsten integraal worden ingezet voor broodnodige investeringen en onderhoud van de infrastructuur.