vr 01 apr.

Impact Oekraïnecrisis: actuavraag

Dat vooral de enorme prijsstijgingen van energie en materialen heel veel bedrijven doen bloeden blijkt ook uit een extra actualiteitsvraag die we aan deze POL koppelden. Daarbij peilden we in  welke mate de Limburgse bedrijven impact ondervinden van het oorlogsconflict in Oekraïne.

De breedste impact is voelbaar op vlak van energieprijzen. Niet minder dan 80% van alle Limburgse ondernemers geeft aan dat haar of zijn bedrijf hier in hoge tot zeer hoge mate door geraakt wordt. Amper 7% voelt hiervan weinig of geen effect.

Ook op vlak van prijzen van grondstoffen en materiaal wordt de impact breed ondervonden (66% zware impact, 18% weinig of niet; bouw: 91%), gevolgd door de impact op vlak van logistiek en transport (49%; productiebedrijven: 59%) en de aanlevering van materiaal & producten (40%; bouw: 66%).

De problemen inzake de aanlevering van grondstoffen (35% zware impact vs. 37% weinig of niet) gaan minder breed, maar wegen opnieuw vooral in de bouwsector (55% zware impact) en bij de maakbedrijven (49%) des te zwaarder.

De impact op omzet door wegvallen van verkoop scoort het laagst, maar toch voelt bijna 1 op 4 bedrijven ook op dit vlak zware impact, terwijl nog eens 3 op 10 bedrijven in beperkte mate hinder van ondervinden.

Globaal zijn de economische gevolgen het minst impactvol voor de dienstensector. Gemiddeld over de zes aangehaalde impactgebieden zegt 49% van de dienstenbedrijven weinig of geen invloed te ondervinden en 31% zware impact. De bouwsector wordt daarentegen het meest geïmpacteerd met gemiddeld 64% zware impact, op de voet gevolgd door de productiebedrijven met 60%, de groothandel (55%) en de detailhandel (48%). Globaal kan gesteld worden dat 1 op 2 Limburgse bedrijven (49%) een brede en zware impact ondervindt. Hoe groter het bedrijf, hoe hoger gemiddeld gezien de impact, maar de verschillen zijn op dit vlak kleiner.