Golazo werd opgericht in 1990 (als Consultants in Sports, in 2007 werd de naam Golazo ingevoerd) en groeide in België en Nederland, maar ook daarbuiten uit tot een groep van bedrijven die actief zijn op het vlak van sport, beweging, gezondheid en welzijn.
Vandaag heeft Golazo 17 kantoren in 8 landen in West-Europa, Oost-Afrika en Zuid-Afrika.
De buitenwereld kent Golazo vooral van evenementen als de Baloise Antwerp 10 Miles, Allianz Memorial Van Damme, NN Marathon Rotterdam, Renewi Tour of Marmotte Granfondo of van de Start2Run app.
Golazo bestaat uit vijf divisies die nauw samenwerken en in steeds meer gevallen een 360°-oplossing aanbieden aan klanten.
- Golazo Events creëert fysieke en virtuele evenementen, apps en challenges voor wie zelf wil bewegen of van sport wil genieten.
- Golazo Energy biedt corporate wellbeing-programma’s op maat aan voor bedrijven en test en begeleidt sporters van elke niveau, van beginner tot absolute topsporter.
- Golazo Brands levert sponsoring-, marketing- en communicatie-services aan merken, federaties en overheden.
- Golazo Media beheert een groot aantal mediatitels en produceert content en communicatieproducten voor bonden, overheden en organisaties.
- Golazo Talent verzamelt de ambassadeurs en atleten waarmee en waarvoor ze werken.
Juryvoorzitter professor Bart Van Looy (KULeuven – Flanders Business School) licht de keuze toe: “De jury erkent Golazo als rolmodel voor creatief ondernemerschap inspelend op maatschappelijke behoeften. Met haar missie “A healthier and happier Society” vindt Golazo haar bestaansreden in relevante maatschappelijke uitdagingen, en dit lang voor dat er sprake was van Sustainable Development Goals. Golazo heeft een indrukwekkend traject afgelegd vanuit het engagement en het stuwend enthousiasme van Bob Verbeeck. Het succes steunt op een uitgesproken klant en community oriëntatie die gekoppeld wordt aan innovatie zowel op vlak van nieuwe technologische mogelijkheden, infrastructuur, sporttakken als formats.”
De spectaculaire, rendabele, groei van Golazo over de afgelopen vijf jaar tot een omzet van ruim 143 miljoen euro wordt gedragen door meer dan 350 experten en is het resultaat van een doordachte strategie met versterking van bestaande activiteiten als een continue vernieuwing van zowel de diensten als de marktbenadering. 20% van de omzet komt voort uit activiteiten die de laatste tien jaar werden ontwikkeld; een groeiend aandeel van de omzet (momenteel 40%) wordt gerealiseerd in het buitenland, in het bijzonder Nederland en Afrika.
"Golazo wordt momenteel als Europese en zelfs mondiale trendsetter in haar sector bestempeld. Een waardige Ambiorixlaureaat,” besluit professor Bart Van Looy.