Leadership excellence in de praktijk

Voordat leiders uitmuntendheid van anderen kunnen eisen, moeten ze zelf uitmuntendheid tonen in hun rol. Leadership Excellence is dan ook de kern van elke leiderschapsverandering die gericht is op het leveren van duurzame uitmuntendheid in organisatorische resultaten.

WAT WORDT BEDOELD MET LEGITIMATE LEADERSHIP?

Een belangrijk probleem waarmee mensen in een leidinggevende rol op het werk worden geconfronteerd, is dat ze een gevoel van legitimiteit voor hun leiderschap moeten creëren, de instemming van hun mensen moeten krijgen om zich door hen te laten leiden.
Dit gebeurt alleen als leiders oprecht geven om de mensen die ze leiden en hun mensen in staat stellen om het beste uit zichzelf te halen.

Met andere woorden, managers hebben het recht om prestaties van hun mensen te eisen, niet omdat ze hen betalen of omdat ze in een gezaghebbende positie zitten, maar omdat ze OM HEN GEVEN en hen laten GROEIEN. CARE (geven om) en GROW (groei) zijn de universele criteria voor elke legitieme machtsverhouding.

WAT LEVERT EEN LEGITIMATE LEADERSHIP-INTERVENTIE OP?

  • De collectieve leiding van de onderneming wordt als legitiem beschouwd en heeft de steun van de meerderheid van de werknemers om zich door de onderneming te laten leiden.
  • Medewerkers in de hele organisatie zijn ervan overtuigd dat zowel degenen aan wie zij rapporteren als hun collega’s het beste met hen voor hebben, en daarom vertrouwen zij hen.
  • De gemiddelde medewerker aanvaardt de doelstellingen van de organisatie en is bereid om een bijdrage te leveren voor het realiseren van die doelstellingen.
  • Er wordt verwacht dat iedereen de beste prestaties levert. Dat blijkt uit het feit dat werknemers op alle niveaus verantwoordelijkheid nemen voor hun bijdrage en daarvoor ook verantwoordelijk worden gehouden.

PROGRAMMA

  • 02.05.23 Sessie 1
  • 03.05.23 Sessie 2