vr 24 sep

Nelissen Steenfabrieken: laureaat Ambiorixprijs 2021

De Ambiorixprijs 2021 wordt toegekend aan Nelissen Steenfabrieken, een fabrikant van gevelstenen en gevelisolatiesystemen uit Lanaken. Sinds de oprichting heeft het zich ontpopt van een lokaal familiebedrijf tot een belangrijke speler op de internationale markt.

Het bedrijf produceert jaarlijks 185 miljoen stenen, in meer dan 100 kleuren en 8 formaten. Het is een rasecht familiebedrijf met momenteel de 4de generatie aan het roer. Het financieel erg gezonde bedrijf stelt ruim 185 mensen te werk. In 2020 genereerden ze meer dan 48 miljoen euro omzet, waarvan een kleine 60% via export naar meer dan 50 landen waaronder afnemers in Scandinavië, Rusland, Midden-Oosten, Japan, tot zelfs in Australië.

Juryvoorzitter professor Leo Sleuwaegen (KULeuven - Vlerick Business School):  “Nelissen profileert zich als een bijzonder dynamische onderneming met een sterke en rendabele groei en grote ambitie. De familieonderneming heeft een indrukwekkende doorgroei gekend na de generatiewissel waarbij de neven uit de vierde generatie Carlos Jorissen, Burt Nelissen en Joeri Gevers, het roer overnamen. Als CEO trio bepalen en implementeren zij op een complementaire wijze het beleid. Naast familiale waarden zijn drie kernconcepten hierbij leidend: innovatie, co-creatie en duurzaamheid.”

De spectaculaire groei over de afgelopen drie jaar was het resultaat van een groot investeringsprogramma, waarbij de steenfabriek volledig werd vernieuwd en naar een hoger niveau werd getild tot een productie van meer dan 185 miljoen bakstenen per jaar. En in de nabije toekomst zal de capaciteit nog sterk vergroot worden.

Leo Sleuwaegen: “Die groei is het resultaat van een doordachte strategische aanpak waarbij innovatieve productontwikkeling de koppeling realiseert tussen technische expertise (kwaliteit) en  klantgerichte dienstverleningsconcepten. De productontwikkeling heeft geleid tot verschillende innovatieve producten, waaronder de Dubio gevelsteen die met verschillende prijzen bekroond werd.”

Het bedrijf investeert gericht in onderzoek en ontwikkeling en werkt hieraan in nauwe samenwerking met haar klanten en partners, vooral architecten, in een stijl van ‘co-creatie’. Dankzij continue verkenning van nieuwe technologische mogelijkheden in interactie met de klanten, blijft de onderneming zoeken naar nieuwe groeikansen. Via de door het bedrijf zelf ontworpen ‘Brixperience’ kan de ontwerper op een groot gebogen 180°-scherm zijn steenselectie bewonderen. Op een type woning naar keuze wordt het geheel zo aanschouwelijk gemaakt, zodat de ontwerper in real time kan ervaren hoe de gekozen gevelstenen het bouwontwerp vorm geven.

Naast het creatieve en innovatieve wordt Nelissen Steenfabrieken ook gekenmerkt door een open leiderschapsstijl, heeft het bedrijf aandacht voor deugdelijk bestuur en staat maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid hoog op de agenda”, besluit juryvoorzitter Sleuwaegen.

De kersverse winnaars geven aan erg fier te zijn op deze bekroning: “De prijs belichaamt de twee aspecten van ondernemerschap: onze economische prestaties en onze menselijke visie. Want groei is geen doel op zich, het gaat ook om de manier waarop je deze groei realiseert”, zo luidt het in een eerste reactie bij de drie CEO’s.

32ste Ambiorixprijs

Werkgeversorganisatie VKW Limburg reikt de Ambiorixprijs al voor de 32ste keer uit aan een Limburgse onderneming uit de TOP 500 die uitblinkt in kwantitatief en kwalitatief ondernemerschap met veel aandacht voor medewerkers en omgeving. De degelijkheid van de strenge selectieprocedure blijkt uit het feit dat de 31 voorgaande laureaten het nog steeds  uitstekend doen.

Ambiorixprijs en Ambiorixjury

Op basis van de cijferresultaten en groei in de afgelopen vijf jaren gebeurt er een kwantitatieve selectie bij alle TOP 500-bedrijven. Bij de best scorende bedrijven volgt er een strenge kwalitatieve selectie en uiteindelijk een bezoek door de onafhankelijke deskundige jury.

De Ambiorixjury bestaat uit juryvoorzitter professor Leo Sleuwaegen (KU Leuven- Vlerick Business School); professor Bart Van Looy (KULeuven); Françoise Chombar (Melexis); Lode Essers (ged. best. Pami); Bart Lambrechts (human resources director Carglass); Hugo Leroi (erevoorzitter VKW Limburg en past-voorzitter LRM); Jaak Rutten (non-executive director in diverse bedrijven en organisaties) en Dominiek Stinckens (managing director Greenyard Prepared Belgium (Noliko).