VKW is positief met L&D Jet Techniek HEADING WEBSITE

VKW is positief met L&D Jet Techniek

dinsdag 29 juni 2021

VKW Limburg gaat in deze b(iz)arre tijden op zoek naar positiviteit. Ondernemers tonen tonnen weerbaarheid en creativiteit. Bedrijven slagen er wonderwel in zich heruit te vinden. VKW pakt daarom uit met positieve verhalen die misschien het grote nieuws (nog) niet haalden en viert zo sterk Limburgs ondernemerschap. Als hart onder de riem voor onze leden-bedrijven. Als symbool voor de Limburgse wendbaarheid en veerkracht van al onze ondernemers en hun mensen. Stuk voor stuk ‘Helden van de Limburgse economie’. 


CORONA DOET L&D JET TECHNIEK NIEUWE MARKTEN VERKENNEN

De coronacrisis heeft een zware impact op het luchtverkeer en dat voelen ze ook bij L&D Jet Techniek. De specialist in waterstraalsnijden bewerkt o.a. stukken uit composietmaterialen voor internationale vliegtuigbouwers, maar zag de vraag naar hun precisiewerk voor deze afzetmarkt kelderen. "Daarom waren we gedwongen ons ook open te stellen voor sectoren met minder strenge eisen, die wij voorheen nooit zelf actief hadden opgezocht", zegt gedelegeerd bestuurder Inge Lefevre.

L&D Jet Techniek werd in 1994 in Lummen opgericht door Roland Lefevre en Lieve Desmet. Later volgde een verhuis naar Diest en sinds 2004 is de leiding in handen van hun dochter. De L&D staat nu dus voor Inge Lefevre en haar man, Gert Dillen.  

"Mijn vader besloot zich destijds te richten op de nichetechnologie van het waterstraalsnijden. Al gauw werden wij hierin de Benelux-specialisten en breidden we ons machinepark almaar uit. Vlak of 5-assig, enkelstuks of seriewerk, en dit tot afmetingen van enkele meters lang of hoog: wij kunnen vrijwel elke uitdaging aan", aldus Inge.

Naast het bewerken van alle mogelijke materialen (inox, aluminium, kunststoffen, messing, koper, ...) is waterstraalsnijden ook de uitgelezen techniek voor de bewerking van composietmaterialen. Die zijn de jongste jaren in opmars voor uiteenlopende toepassingen, maar vonden al eerder hun ingang in de vliegtuigbouw. Met het oog op nog meer opdrachten uit de vliegtuigbouw investeerde L&D in een unieke hybridemachine en behaalden ze ook de EN-9100-kwalificatie. "De jongste jaren moesten we onze stukken al goedkoper leveren aan Tier 1-suppliers, door de opmars van de lowcostvliegtuigmaatschappijen. En door corona zagen we de investeringen in nieuwe toestellen nu stilvallen, en dus ook de vraag naar onze stukken, doordat de vliegtuigen massaal aan de grond bleven staan."

"Als de vraag er niet meer is, moet je je businessmodel durven aanpassen"

In plaats van bij de pakken te blijven zitten, zocht ze naar nieuwe markten want zelfs in de post-corona periode vrezen ze dat het vliegverkeer niet meer snel het niveau van voor de crisis zal halen. En die vliegtuigindustrie was toch goed voor 30 à 40 % van hun jaarlijkse omzet. Inge Lefevre: “We hebben snel moeten schakelen en zijn in een creatieve bui in eerste instantie onze eigen ontsmettingspalen gaan ontwikkelen en snel daarna ook kwalitatieve en flexibel verstelbare fietshouders, in eerste instantie voor de B2B-markt. Intussen zijn daar ook evacuatiebrandladders voor gebouwen, pièces uniques voor de signingwereld en zelfs designlusters bij gekomen. Die beslissing heeft ons jaar enigszins gered, maar er is nog een lange weg te gaan."

Die nieuwe sector betekent een grote aanpassing, want daarmee mikt het bedrijf niet op de niche en specialisatie waar het voorheen fors op inzette. De toleranties bij de genoemde producten zijn veel minder streng, en de concurrentie dus veel groter. Terwijl ons land voorheen te klein was voor hun kernactiviteiten, zitten die concurrenten nu ineens vlakbij.

"We moeten onze nieuwe klanten overtuigen met onze snelheid, betrouwbaarheid en loyaliteit, terwijl we de bestaande klanten uiteraard willen behouden met ons uniek, kwalitatief werk en onze opgebouwde reputatie. Omdat dit een complex verhaal is met twee verschillende werelden, houden we deze nieuwe activiteiten wel gescheiden, onder de aparte noemer L&D Products", besluit Inge.

Button Meer positieve verhalen