20201116 PB Click&Collect

VKW Limburg: "Laat verkoop op afspraak weer toe in winkels"

maandag 16 november 2020

VKW LIMBURG: LAAT VERKOOP OP AFSPRAAK WEER TOE IN WINKELS WAAR 'CLICK EN COLLECT' NIET MOGELIJK IS

Nog tot minstens 1 december moeten winkels die niet-essentiële producten verkopen de deuren gesloten houden. Een ‘click en collect’-afhaalformule mag wel, maar is in heel wat gevallen niet mogelijk. Vanuit diverse hoeken wordt terecht geopperd om handelszaken tenminste toe te laten klanten op afspraak te ontvangen.

Voor VKW Limburg is het evident dat dat moet kunnen en daarom roepen we op om dringend aan de noodkreet uit deze sector tegemoet te komen. Laat verkoop op afspraak ook hier zo snel mogelijk weer toe. Zodat zwaar getroffen handelssectoren op deze wijze (een deel van) hun omzet en verkoop zouden kunnen vrijwaren.

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: “Het ziet er naar uit dat het nog enige tijd zal duren alvorens grote versoepelingen zullen kunnen worden doorgevoerd. Daarom is het des te belangrijker dat we nu niet enkel alles op alles zetten om het virus uit te roeien, maar tegelijkertijd alle collateral damage voor onze economie optimaal trachten te vermijden. De economische schade is al immens, elk verlies aan omzet dat op een volstrekt veilige manier kan vermeden worden, moet vermeden worden.”

Lang niet alle handelsactiviteiten lenen zich tot afhaalformules. Denken we bijvoorbeeld aan de verkoop van meubels, ramen, wellnesstoestellen of keukens. Maar dit soort verkoop kan wel doorgaan zonder een groot verloop van mensen. Waarom dan ook hier niet verkoop op afspraak mogelijk maken want dit kan perfect veilig en volledig conform de gouden coronaregels georganiseerd worden. Hetzelfde geldt voor carwashes, opleidingstrajecten, … Onze insteek blijft dat alles wat veilig kan doorgaan, ook moet blijven doorgaan.

Alles is immers geconnecteerd. Winkels die dicht blijven, zorgen ervoor dat producenten die leveren aan die winkels ook stil dreigen te vallen. Een sneeuwbaleffect.

“Laat ons werk maken van een business met COVID, met strenge richtlijnen. Laten we consumeren op een veilige manier mogelijk maken en inzetten op beleving: private shopping. Kortom: maximaal zoeken naar oplossingen waardoor elk risico wordt vermeden, maar economische (handels)activiteiten toch zo maximaal mogelijk kunnen doorgaan,” aldus nog Ruben Lemmens.