20190808 PB POL Internationalisering

Limburgse bedrijven steeds meer internationaal

donderdag 08 augustus 2019

Onderzoek VKW Limburg en UNIZO Limburg:

Limburgse bedrijven steeds meer internationaal

VERRE EXPORT, MEER EXPORTGERICHTE E-COMMERCE EN GERICHT HINDERPALEN WEGNEMEN, BIEDEN NOG VEEL GROEIPOTENTIEEL

1 op 2 Limburgse bedrijven is internationaal actief, 6% heeft plannen
37% van de Limburgse bedrijven exporteert, gemiddeld 46,5% van hun omzet
Meer dan 5 op 10 voorzien duidelijke exportgroei in komende 3 jaren
2 op 5 exporteurs mogelijk getroffen door (harde) Brexit
2 op 3 bedrijven botst op hinderpalen om (meer) te gaan exporteren
Strenge regelgeving, mankracht en lokale exportpartners vinden grootste obstakels
Vlaamse exportondersteuning blijft onvoldoende bekend en onderbenut

Het aantal Limburgse bedrijven dat internationaal actief is, stijgt. Vandaag zijn meer dan 5 op de 10 Limburgse bedrijven met activiteiten aanwezig in het buitenland. In 2016 noemde nog maar 4 op 10 zich internationaal actief. Bovendien heeft nog eens 6% internationale plannen. Voor de komende jaren wordt het optimisme wat getemperd, maar toch verwacht 53% van de exporterende bedrijven een duidelijk verdere groei van het exportaandeel en maar 1 op 10 een daling. Dat blijkt uit een bevraging van UNIZO Limburg en VKW Limburg over internationaal zakendoen bij meer dan 400 Limburgse bedrijven.

37% van de Limburgse bedrijven geeft aan te exporteren, goed voor gemiddeld 46,5% van hun omzet. Het belang van de buurlanden als exportbestemming neemt nog toe. UK staat op plaats vier met 2 op 5 exportbedrijven die ernaar exporteert. Het illustreert hoe heikel een nakende (harde) Brexit is voor de Limburgse economie. 2 op 3 doet het ook buiten de EU. Azië is de belangrijkste verre exportbestemming, maar Midden-Oosten en Afrika rukken op. Met minder dan 15% van de totale exportomzet zit in verre export echter nog veel groeipotentieel.

Ook exportgerichte e-commerce biedt nog veel progressiemarge: slechts 1 op 6 exportbedrijven verkoopt via internet rechtstreeks aan buitenlandse klanten en de uitbouw ervan zit slechts bij 1 op 7 van de exportmanagers in het takenpakket. Limburgse exporteurs blijven als distributiekanaal hoofdzakelijk zweren bij eigen verkopers. Topkwaliteit is hét verkoopsargument bij uitstek voor Limburgse producten in het buitenland. Ook de import wordt breder internationaal.

3 op de 4 Limburgse bedrijven zijn tevreden over de Vlaamse exportondersteuning. Toch botst 2 op 3 op hinderpalen om (meer) te gaan exporteren. De meest genoemde internationale hinderpalen zijn te veel formaliteiten en te strenge regelgeving, onvoldoende mankracht en, vooral voor kleinere bedrijven, het vinden van lokale exportpartners. Ontevredenheid vindt vooral een oorzaak in de onbekendheid van steunmaatregelen, maar ook de hoge loonkosten en lasten blijven spelen en ook de administratieve overlast en de strenge regelgeving worden met de vinger gewezen.

De onbekendheid en onderbenutting van de export ondersteunende overheidsmaatregelen blijft een groot knelpunt. Om het nog onderbenutte internationale potentieel voor onze bedrijven te kunnen ontgrendelen, vragen UNIZO Limburg en VKW Limburg daarom een sterkere en meer proactieve promotie van de Vlaamse export ondersteunende maatregelen en instellingen naar de bedrijven, het drastisch verlichten van de exportadministratie en de regelgeving en een verdere aanpak van onze nogal altijd te beperkte internationale competitiviteit.

Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder VKW Limburg: “Het is erg positief om te zien dat de internationale blik van onze Limburgse bedrijven verder verruimt in vergelijking met drie jaar geleden. Tegelijk zien we dat er ook nog heel veel potentieel op de plank blijft liggen. Zeker op vlak van verre export buiten de EU, die we in verhouding minder sterk zien stijgen. Maar ook op vlak van het inzetten van doelgerichte exportgerelateerde online sales is er nog veel progressiemarge. Om die groeikansen te grijpen, blijft het belangrijk om het internationale denkkader van onze bedrijven op die vlakken verder te stimuleren en te verruimen. Samen met het nog veel pro-actiever promoten van het bestaande, maar blijkbaar nog altijd erg onderbenutte arsenaal aan exportondersteuning dat de overheid reeds biedt, vergt dat ook nieuwe beleidsmaatregelen. Die maximaal inzetten op het verlichten van de exportadministratie en –regelgeving enerzijds en anderzijds de internationale concurrentiekracht van onze bedrijven verder herstelt, door te zorgen voor minder productie- en logistieke kosten en meer mogelijkheden, bv. op vlak van  e-commerce en nachtarbeid, om flexibel op de internationale vraag in te spelen.”

Klik hier voor het volledige persbericht.

Klik hier voor het rapport met de belangrijkste conclusies.